Shaikh Ahmad Bazmool’s advice to those who place importance upon the truth Part 2

 Download as a file:

Advice to those who place importance on the truth and not the creation installment 2

(link to the first installment:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/11/shaikh-ahmad-bazmools-advice-to-those-who-place-importance-upon-the-truth-part-1/ )

In the second installment, Shaikh Ahmad Bazmool mentions some of Shaikh Saalim Taweel’s errors – which he has been advised about – such as:

1.His lack of declaring Jam’iyyah Ihyaa Turaath to be astray and a group upon innovation – despite the fact that numerous scholars have done this

(see this article:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/12/the-scholars-on-ihyaa-turaath-and-abdur-rahman-abdul-khaaliq/ )

2.His opinion that the differing between the Jam’iyyah and the Salafees is not a differing in Aqeedah

( see above file)

3.His praising some of the figure heads of Ihyaa Turaath

4.His criticizing the known Salafee scholars such as Shaikh Muhammad al Anjaree

Here is a translation of a few paragraphs from this second installment:

http://www.albaidha.net/vb/showthread.php?p=154706

فقد سئلت عن الاستفادة من الشيخ سالم الطويل فأجبت بعدم الاستفادة منه لأنه عنده مخالفات منهجية متعددة وقد نوصح الشيخ سالم الطويل إلا أنه لم يرجع عن باطله بل يشنع ويرد على إخوانه السلفيين !!

“So indeed I was asked about benefiting from Shaikh Saalim at Taweel, so I answered that there was no benefit in that because he has with him many oppositions to the manhaj.  And Shaikh Saalim Taweel has been advised but he has not left his falsehood – rather he has gotten worse and has tried to refute his Salafee brothers…”

وأنافي جوابي بينت بعض المخالفات تحذيراً منها ومنه ولم أبدعه، وكيف أنصح بالاستماع له وهو يؤصل تأصيلات باطلة ينادي بها ويدعو إليها في دروسه ومقالاته ويعلمها لطلابه !

“So in my reply, I clarified some of the oppositions, warning from them and from him, but I did not declare him an innovator.  And how can I advise with listening to him when he is making up false principles and calling to and inviting to them in his lessons and articles and teaching them to his students?…”

يا إخواني : شيوخنا الكبار من أمثال؛ الشيخ العلامة أحمد النجمي رحمه الله، والشيخ العلامة ربيع بن هادي المدخلي والشيخ العلامة عبيد الجابري والشيخ زيد المدخلي حفظهم الله تعالى دائماً يعلمون لا تتعصبون لنا !ويعلموننا أن الرجوع إلى الحق خير من التمادي في الباطل.

O my brothers!  Our major scholars, the likes of : Shaikh Allaamah Ahmad an-Najmee – rahimahullah, Shaikh Allaamah Rabee ibn Haadee al Madkhalee, Shaikh Allaamah Ubaid al Jaabiree, and Shaikh Zaid al Madkhalee – (we ask that) Allah, The Most High, preserves them – always teach not to have blind partisanship for them!  And they teach us that returning to the truth is better than persisting in falsehood…”

عدم تبديعه لجمعية أحياء التراث الإسلامي : فهولا يرى الخلاف مع جمعية (إحياء التراث الإسلامي) خلافًا عقديًا، بل يرى أنهم مخطئون، ويمكن أن نتعامل معهم ولا يُهجرون.

His not declaring Jam’iyyah Ihyaa at-Turaath al-Islamee to be a group upon innovation.  So he doesn’t have the opinion that the differing with Jam’iyyah Ihyaa at Turaath al Islaamee is a differing in Aqeedah. Rather he is of the opinion that they are simply in error and that we can deal with them and not boycott them…”

(see this article:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/12/the-scholars-on-ihyaa-turaath-and-abdur-rahman-abdul-khaaliq/ )

Some of the people say that he (Shaikh Taweel) has refutations of Ihyaa Turaath, to which Shaikh Ahmad Bazmool replied:

نعم، مثل ما رد الحلبي على (إحياء التراث) وهو يصاحبهم ويؤاكلهم ويشاربهم !! ولايضللهم ولا يبدعهم،

“Yes, this is like the refutation of al Halabee against Ihyaa at Turaath, while (at the same time) he accompanies them and eats and drinks with them – while not declaring them astray or declaring them innovators…”

فالمشايخ السلفيون يرون أن الخلاف مع جمعية إحياء التراث عقدي وأنهم مبتدعة، بخلاف سالم الطويل الذي لا يبدعها، فهذا التبديع وحده كافٍ لو كانت لسالم الطويل مجلدات في الرد على جمعية إحياء التراث دون تبديع لهم،

“…So the Salafee Mashaayikh are of the opinion that the differing with Jam’iyyah Ihyaa at Turaath is in the Aqeedah and that they are innovators.  In contradiction to Saalim at Taweel who does not declare them to be innovators.  So this declaring of innovation by itself is sufficient, even if Saalim at Taweel had volumes of refutations upon Jam’iyyah Ihyaa at Turaath but did not declare them to be innovators…”

(see article here:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/12/the-scholars-on-ihyaa-turaath-and-abdur-rahman-abdul-khaaliq/ )

Shaikh Ahmad Bazmool, addressing Shaikh Falaah Ismail Mandakar – who defended Shaikh Saalim Taweel – said:

وأنت يا دكتور فلاح قلت خلافنا مع جمعية إحياء التراث عقدي، فهذه الكلمة منك يا دكتور فلاح تزن جميع ما قاله الشيخ سالم الطويل في جمعية إحياء التراث، فلماذا هذا التساهل مع هذا الرجل !ولماذا هذا التواضع الجم الذي لا محل له في هذا المقام !!

And you, O Dr. Falaah – you said that our differing with Jam’iyyah Ihyaa at Turaath with in the Aqeedah. So this speech from you, O Dr. Falaah, outweighs all of what Shaikh Saalim at Taweel said about Jam’iyyah Ihyaa at Turaath.  So why is there this laxity with this man! And why this abundant humility which is inappropriate in this situation!!…”

(وإني بحمد اللهأحب إخواني المسلمين سواء أكانوا من جمعية إحياء التراث أو من خارجها، وأعرف لهم حقوقهم، وأحفظ لهم حرمتهم على قصور فيَّ ومني، وأرى أن من منتسبي جماعة التراث أصحاب فضل وعلم وديانة

Shaikh Ahmad Bazmool quotes from Shaikh Saalim Taweel here:

Shaikh Taweel said:

‘And I – with the praise for only Allah – love my Muslim brothers the same whether they are from Jam’iyyah Ihyaa Turaath or other than them.  I know their rights, I preserve their honor (and everything sacred under Islamic law) even though I am negligent in that.  And it is my opinion that from the members of Jamaa’atu Turaath (i.e. Jam’iyyah Ihyaa Turaath) are carriers of virtue, knowledge, and piety in religion…’”(he goes on to mention specific people from that group)

تخذيله للسلفيين : فالطويل الذي يرفض تكرار الكلام في عبدالرحمن عبدالخالق وهو مبتدع ضال، لا ويقول ما فيه أجر !!!لا يتورع عن الكلام في المشايخ السلفيين مثل الشيخ محمد العَنْجَرِي وهو من مشايخ الكويت السلفيين المعروفين–، حيث قال فيه سالم الطويل: إن الشيخ محمد العنجري لا يفعلُ شيئًا، والردودُ لا تزيدُ في الإيمان!!

His abandonment of the Salafees:

So Taweel  rejects speaking much about Abdur Rahman Abdul Khaaliq – while he is an astray innovator. And he says – there is no reward in that (speaking about him)!!!  Yet he doesn’t hesitate to speak about the Salafee Mashaayikh – like Muhammad al Anjaree – and he is from the known Salafee Mashaayikh of Kuwait.  Saalim Taweel said about him: ‘Indeed, Shaikh Muhammad al Anjaree doesn’t do anything.’ and ‘Refutations do not increase Imaan’”…!!

(see these articles:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/12/the-scholars-on-ihyaa-turaath-and-abdur-rahman-abdul-khaaliq/

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/13/do-refutations-harden-the-heart/ )

وسؤالي للطويل : هل هذا فيه أجر ؟!وسؤالي للدكتور فلاح : ماذا تسمي هذا !هل هو نصرة لأهل الحق ؟أم دفاع عنهم ؟ أم مساندة لهم ؟أمأنه تخذيل ! والصد عن الحق وأهله !!

My question to Taweel is: Is there reward in this (i.e. speaking about a known Salafee shaikh)?  And my question to Dr. Falaah is: What is this called!  It is helping the people of truth? Or defending them? Or supporting them?  Or is it abandonment!  And preventing people from the truth and its people!!…”

فانظر إلى الإحسان والرفق والحنان الذي يتصبب من مداد الطويل !بينما نزّل الشيخ سالم الطويل ردًا على الشيخ محمد العنجري وهو من السلفيين الذين يزكيهم الدكتور فلاح مندكار بعنوان : (الرد الجري على محمد العنجري)، فقارن هذا بعنوان (ردُّ الإساءة بالإحسان في التعقيب على الدكتور خالد سلطان)، وقللي الرجل بهذا الموقف مع مَنْ أقرب، هل أقرب للتراثي خالد سلطان، أم أقرب للسلفي

الشيخ محمد العنجري

Shaikh Ahmad Bazmool addresses Shaikh Mandakar:

So look at the gentleness, kindness, and good manners that pours from the ink of at-Taweel! Meanwhile, Shaikh Saalim Taweel posted a refutation of Shaikh Muhammad al Anjaree – while he is from the Salafees that you have given a tazkiyyah for – Dr. Falaah Mandakar – with the title: ‘An Effusive Refutation of Muhammad al Anjaree.’ So compare this to the title – ‘Repelling the Evil with the Good in Correcting Dr. Khaalid Sultaan (a figurehead of Ihyaa Turaath).’

So tell me: the man with this stance, who is he closer to?  Is he closer to the Turaathi – Khalid Sultaan, or is he closer to the Salafee – Shaikh Muhammad al Anjaree?…”

يعتبرالشيخ سالم الطويل أن كثرة الردود على جمعية إحياء التراث تقسي القلبَ

Shaikh Saalim Taweel considers that having many refutations of Jam’iyyah Ihyaa Turaath hardens the heart…”

(see this link:

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/13/do-refutations-harden-the-heart/ )

ويقول الشيخ سالم الطويل : الحكم على الناس بالبدعة ليس من أركان الإسلام!!

“And Shaikh Saalim Taweel says: ‘Ruling upon people with innovation is not from the pillars of Islam’!!…”

وأيضًاله كلام.. يرد كلام العلماء بل قول السلفأنّ مَن أثنى على صاحب بدعة يُلْحَق به، يرد هذا الأمر

And he also has speech where he tries to refute the speech of the scholars – even more than that, the statement of the Salaf – ‘that the one who praises the person of innovation is put along with him’.  He tries to refute this matter…”

(end of what I translated from part 2)

Advertisements

Tags: , , , , , , , , , , ,


%d bloggers like this: