Shaikh Ahmad Bazmool’s advice to those who place importance upon the truth Part 3b

 

Download as a file:

Advice for those who place importance on the truth and not the creation part 3b

 

 

 

First installment

 

Second installment

 

First part of the third installment

 

 

 

This is a continuation of a translation of some of the statements of Shaikh Ahmad Bazmool in refutation of Shaikh Mandakar’s statements mentioned in the first part of the third installment here:

 

https://sughayyirah.wordpress.com/2012/11/17/shaikh-ahmad-bazmools-advice-to-those-who-place-importance-upon-the-truth-part-3a/

 

 

 

من عارض أحاديث الدجال فإنما قدم الهوى والعقل على الشرع والنقل فخاب وخسر وهلك وتردى في أودية الضلال نسأل الله العفو والعافية . فهؤلاء قلوبهم وأبصارهم عمياء عن الحق عميه وصدق الله إذ يقول {فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ}.

Whoever contradicts the Ahaadeeth about the Dajjaal, then he is only putting his desires and intellect ahead of the legislation and what has been reported.  So he has failed and lost, been destroyed and fallen into the valleys of misguidance – we ask Allah for forgiveness and well-being.  So these – their hearts and they sight are blind to the truth…”

الواجب أن لا نستوحش من شيء دل عليه الكتاب والسنة قال العلامة العثيمين رحمه الله عند كلامه عن صفة الكلام في شرح العقيدة السفارينية (1 / 327) :” هذا هو الحق وهذا هو المعقول وينبغي لنا نحن في العقيدة أن لا نستوحش من شيءٍ دل عليه الكتاب والسنة لا تستوحش ولا تتهيب الوحشة كل الوحشة أن تحرف نصوص الكتاب والسنة من أجل عقيدةٍ تعتقدها وهي خطأ هذه هي الوحشة ، أما شيءٌ دل عليه ظاهر الكتاب والسنة فلا بد لك من قوله “.

It is obligatory not to become distressed by something the Book and the Sunnah show.  Al Allaamah Uthaymeen – rahimahullah – said when speaking about the description of speech in Sharh al Aqeedatu Safaariniyyah (1/327): ‘This is the truth and this is what makes sense.  And it is befitting for us that we don’t become distressed by something the Book and the Sunnah show.  You don’t become distressed nor become fearful  of every distress so that you distort the meaning of the texts of the Book and the Sunnah for the sake of a belief which you believed, but which was an error.  This is the (true) distress.  As for something that the Book and the Sunnah show will happen, then, you must say it.’”


وأما كون أن أهل البدع يعذرون فهذا مخالف لمنهج السلف قال الحسن كما في تفسير ابن أبي حاتم :” يعذر من حاج بعلم، ولا يعذر من حاج بالجهل“! وقال ابن أبي زيد القيرواني في كتاب الجامع (121) :” من قول أهل السنة: أنه لا يعذر من أداه اجتهاده إلى بدعة لأن الخوارج اجتهدوا في التأويل فلم يعذروا، وأهل البدع يخاصمون ويجادلون بالهوى والجهالات والضلالات والفلسفيات لا بالعلم.
قال ابن أبي العز في شرح العقيدة الطحاوية (217) :” الواجب كمال التسليم للرسول صلى الله عليه وسلم والانقياد لأمره وتلقي خبره بالقبول والتصديق دون أن نعارضه بخيال باطل نسميه معقولا أو نحمله شبهة أو شكا أو نقدم عليه آراء الرجال وزبالة أذهانهم “.
وقولك يا دكتور فلاح (( الحقيقة اليوم.. أنا أقول؛ هذا كلامي أنا؛ أقول: لعلهم يُعذرون، يعني: أهل البدع يعذرون؛ لأنهم كانوا فعلًاأصحاب عقول)).
أقول : لا أملك إلا أن أقول لك كما شيخ الإسلام ابن تيمية : كُلُّ قَوْلٍ يَنْفَرِدُ بِهِ الْمُتَأَخِّرُ عَنْ الْمُتَقَدِّمِينَ , وَلَمْ يَسْبِقْهُ إلَيْهِ أَحَدٌ مِنْهُمْ , فَإِنَّهُ يَكُونُ خَطَأً , كَمَا قَالَ الْإِمَامُ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ : إيَّاكَ أَنْ تَتَكَلَّمَ فِي مَسْأَلَةٍ لَيْسَ لَك فِيهَا إمَامٌ .

As the people of innovation being excused, then this opposes the manhaj of the salaf.  Al Hasan said as is (found) in Tafseer Ibn Abee Haatim: ‘The one who makes Hajj upon knowledge will be excused, and the one who makes Hajj upon ignorance will not be excused’!

 

And Ibn Abee Zaid al Qirwaanee said in Kitaabul Jaami’ (121): ‘From the statements of the people of the Sunnah is: that whoever’s ijtihaad leads him to innovation is not excused.  Because the Khawaarij strove hard in false interpretation, so they were not excused’.  And the people of innovation argue and debate with desires, ignorance, misguidance, and philosophy, not with knowledge.

 

Ibn Abee al Izz said in Sharh Aqeedatu Tahawiyyah (217): ‘What is obligatory is complete submission to the Messenger – sallallahu alayhi wa sallam, yielding to his command, and meeting what he informed about with acceptance and belief without us contradicting it with false imagination that we name reason, nor that we carry doubts or suspicions, nor that we put the opinions of men or the rubbish of the intellects ahead of it’.

 

So your statement, O Dr. Falaah: ‘The reality today…I say, this is my speech, I say: Perhaps they will be excused, meaning: the people of innovation will be excused, because they were – really – the intellectuals’

 

I have nothing to say to you except what Shaikhul Islam ibn Taymiyyah said: ‘Every statement that  someone who comes later is alone in, and no one preceded him from those who came before him in that, then indeed it is an error.  As Imam Ahmad ibn Hanbal said: ‘Beware of speaking about an affair which no one has preceded you in’”

بل من منهج السلف الذين تضليلهم وتبديعهم والأمر بهجرهم بل هجر من يصاحبهم ويماشيهم ويدافع عنهم، قال البغوي في شرح السنة (1/224-227) :” قد أخبر النبي صلى الله عليه وسلم عن افتراق هذه الأمة وظهور الأهواء والبدع فيهم وحكم بالنجاة لمن اتبع سنته وسنة أصحابه ﭫ فعلى المرء المسلم إذا رأى رجلاً يتعاطى شيئاً من الأهواء والبدع معتقداً أو يتهاون بشيء من السنن أن يهجره ويتبرأ منه ويتركه حياً وميتاً، فلا يسلم عليه إذا لقيه ولا يجيبه إذا ابتدأ إلى أن يترك بدعته ويراجع الحق والنهي عن الهجران فوق الثلاث فيما يقع بين الرجلين من التقصير في حقوق الصحبة والعشرة دون ما كان ذلك في حق الدين، فإن هجرة أهل الأهواء والبدع دائمة إلى أن يتوبوا…. وقد مضت الصحابة والتابعون وأتباعهم وعلماء السنة على هذا مجمعين متفقين على معاداة أهل البدعة ومهاجرتهم ، بل هذا ما دلت عليه نصوص الكتاب والسنة وإجماع السلف الصالح ! فهل يقال بعد ذلك : يعذرون !
إن القول بمعذرتهم فيه اتهام للمنهج السلفي بالشدة والظلم !! ولا إخالك تقول بذلك !!! ولا إخالك تقول كقول المميعة بأن السلفيين حدادية !!!!

From the manhaj of the Salaf to declare them to be astray and innovators and being commanded to boycott them.  On top of that, boycotting whoever accompanies them, walks with them, and defends them.  Al Baghawee said in Sharh us Sunnah (1/224-227) ‘Indeed the Prophet – (we ask that) Allah exalt him and grant him peace – informed about the splitting of this Ummah and the appearance of desires and bidah amongst them, as well as the ruling of safety for whoever followed his sunnah and the sunnah of his Companions.  So it is upon the Muslim man, when he sees a man occupying himself with desires or bidah in beliefs or belittling anything from the sunan (pl. of sunnah), that he boycotts him and frees himself from him and leaves him, whether he is living or dead.  So he doesn’t give him salaam when he meets him, nor does he respond to him until he leaves his bidah and returns to the truth.  And the prohibition of boycotting for more than 3 days is for what happens between two people from deficiencies in giving rights in friendships and relationships other than when that is regarding the right of the deen.  For indeed, boycotting the people of desires and innovation is constant until they repent…And the Sahaabah, the Taabi’oon, those who followed them (i.e. the first 3 generations), and the scholars of the Sunnah practiced this with consensus and agreement upon enmity to the people of innovation and boycotting them.’

 

This is what the Book, the Sunnah, and the consensus of the Pious Predecessors show!  So is it said after that: ‘They will be excused’?

 

Indeed in the statement of their being excused is the accusation of harshness and oppression against the Salafee manhaj!!”


أنك أخطأت في تحديد العقلاء فالعاقل كما قال وكيع بن الجراح :”العاقل من عقل عن الله عز وجل أمره، وليس من عقل تدبير دنياه“. أخرجه ابن أبي الدنيا في العقل وفضله (51رقم40)، فليس العقلاء هم أصحاب البدع والأهواء هؤلاء عند العلماء سفهاء ساقطون.

That you have erred in your definition of “intellectuals”.  For the intelligent one is as Wakee’ ibn Jaraah said: ‘The intelligent one is the one who understands from Allah – Exalted and Lofty is He – His command. And he (the intelligent one) is not the one who understands his worldly affairs’  – Collected by Ibn Abee Dunyaa in ‘The Intellect and Its Virtue’ .  So the intellectuals are not the people of innovation and desires.  These, to the Scholars, are the disreputable fools.”


أن الآفة في عقولهم الفاسدة لا في النصوص الشرعية قال شيخ الإسلام ابن تيمية في مجموع الفتاوى (11/490) : “يأخذ المسلمون جميع دينهم من الاعتقادات والعبادات وغير ذلك من كتاب الله وسنة رسوله وما اتفق عليه سلف الأمة وأئمتها وليس ذلك مخالفا للعقل الصريح فان ما خالف العقل الصريح فهو باطل وليس في الكتاب والسنة والإجماع باطل ولكن فيه الفاظ قد لا يفهمها بعض الناس أو يفهمون منها معنى باطلا فالآفة منهم لا من الكتاب والسنة “.

That the sickness is in their corrupt intellects, not in the legislative texts (i.e. the Quran and authentic sunnah).  Shaikhul Islaam Ibn Taymiyyah said in Majmoo’ al Fataawaa: ‘The Muslims take all of their religion, from the beliefs, acts of worship, and other than that from the Book of Allah and the Sunnah of His Messener and what the Salaf of the Ummah and its Imams agreed upon.  And that does not oppose the pure intellect. Because indeed what opposes the pure intellect is falsehood and there is not in the Book, Sunnah, or consensus falsehood.  But in it are statements that indeed some of the people have not understood or they have understood it with a false understanding.  So the sickness is in them, it is not from the Book and the Sunnah.’”

 

 

 

 

وأما رميك للناس اليوم بأنهم لا عقول لهم، فعدم العقول من علامة هلاك الناس فأخشى أن تدخل فيما رواه مسلم في الصحيح عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إذا قال الرجل هلك الناس فهو أهلكهم“…

 

As for your accusing the people today of not having intellects, then the absence of intellects is from the signs of the destruction of mankind, so I fear that you may enter into what was narrated by Muslim in his Saheeh from Abu Hurairah that the Messenger – sallallahu alayhe wa sallam – said- ‘When a man says the people are destroyed, then he has destroyed them’…”

 

 

 

 

آمل من الدكتور فلاح مندكار وهو ممن لقي الألباني ويحبه أن يستفيد من رد الإمام الألباني على من تعرض لأحاديث الدجال بالتحريف والتأويل كما في قصة المسيح الدجال (9-25) فيعرف الموقف العلمي والسلفي من أمثال هؤلاء أن يفضح أمرهم لا أن يمجدوا ويمدحوا !

 

I hope from Dr. Falaah Mandaar – and he is someone who met Al- Albaanee and who loves him – that he benefits from the refutation of Imaam Al-Albaanee of the one who opposes the Ahaadeeth about the Dajjaal with distortion and false interpretation as in the story of al Maseeh ad-Dajjaal (25-9), for he knows the knowledge-based, salafee stance with regards to the likes of these is to expose their affair and not that they are to be magnified and praised!”

 

 

 

(End of what was translated from the 3rd installment)

 

 

 

Advertisements

Tags: , , , , , , , , ,


%d bloggers like this: