So called “Islamic” Songs

References to the quotes are in the Arabic.

## فتوى الشيخ الفوزان –حفظه الله-##قال الشيخ صالح الفوزان حفظه الله تعالى: ( وما ينبغي التنبه عليه : ما أكثر تداوله بين الشباب المتدينين من أشرطة مسجل عليها أناشيد ، بأصوات جماعية يسمونها ( الأناشيد الإسلامية ) وهي نوعٌ من الأغاني ، وربما تكون بأصوات فاتنة وتباع في معارض التسجيلات مع أشرطة تسجيل القرآن والمحاضرات الدينية.وتسمية هذه الأناشيد بأنها(أناشيد إسلامية) تسمية خاطئة ، لأن الإسلام لم يشرع لنا الأناشيد ، وإنما شرع لنا ذكر الله ، وتلاوة القرآن .. وتعلم العلم النافع .أما الأناشيد فهي من دين الصوفية المبتدعة ، الذين اتخذوا دينهم لهواً ولعباً ، واتخاذ الأناشيد من الدين فيه تشبه بالنصارى ، الذين جعلوا دينهم بالترانيم الجماعية والنغمات المطربة.فالواجب الحذر من هذه الأناشيد، ومنع بيعها وتداولها، علاوةً على ما قد تشتمل عليه هذه الأناشيد من تهييج الفتنة بالحماس المتهور ، والتحريش بين المسلمين.وقد يستدل من يروج هذه الأناشيد بأن النبي -صلى الله عليه وسلم- كانت تنشد عنده الأشعار، ويستمع إليها ويقرها

Stated the Noble (living) Scholar Saalih Fawzaan:

And it is befitting that we pay close attention to this: what is spreading amongst the youth from recorded tapes with singing in unison on them-that they call “Islamic songs” and it is a type of singing and sometimes they have on them the voices of youths. And they are sold in places where tapes are sold along with tapes of Qur’an and religious lectures. And calling these things “Islamic songs” is not correct because Allah has not legistated in Islam for us songs, rather He has only legislated in Islam for us the remembrance of Allah, recitation of Qur’an and learning beneficial knowledge. As for songs (anaasheed) then they are from the innovated religion of the Sufis, those who take their deen as amusement and play. And taking songs as religion is from resembling the Christians who have made their deen singing hymns in unison and songs with music. So it is obligatory to warn from these songs and to prevent their being sold and circulated. In addition to what is included in these are rallying songs which incite fitnah and cause discord amongst the Muslims.

And the one who spreads these anasheed (songs) uses as a proof that the Prophet -sallallahu alayhe wa alaa aalihi wa sahbihi wa sallam- he had with him poets who sung and he listened to that and and agreed with it.

 

 

الجواب عن ذلك : أنّ الأشعار التي تنشد عند رسول الله -صلى الله عليه وسلم- ليست تنشد بأصوات جماعية على شكل أغاني ، ولا تسمى ( أناشيد إسلامية ) وإنما هي أشعار عربية ، تشتمل على الحكم والأمثال ، ووصف الشجاعة والكرم وكان الصحابة ينشدونها أفراداً لأجل ما فيها من هذه المعاني وينشدون بعض الأشعار وقت العمل المتعب كالبناء ، والسير في الليل في السفر ، فيدل هذا على إباحة هذا النوع من إنشاد في مثل هذه الحالات خاصة ، لا على أن يتخذ فناً من فنون التربية والدعوة كما هو الواقع الآن ، حيث يلقن الطلاب هذه الأناشيد ، ويقال عنها ( أناشيد إسلامية ) أو ( أناشيد دينية ) وهذا ابتداع في الدين ، وهو من دين الصوفية المبتدعة ، فهم الذين عرف عنهم اتخاذ الأناشيد ديناً فالواجب التنبه لهذه الدسائس ، ومنع بيع هذه الأشرطة لأن الشر يبدأ يسيراً ثم يتطور ويكثر إذا لم يبادر بإزالته عند حدوثه ) أهـ حاشية “الأجوبة المفيدة” (صفحة 2-3) .

And the answer to that is that the poets that sung in the presence of the Messenger of Allah did not sing in unison, nor with a voice resembling a singer’s voice, and they were not called “Islamic Songs” (because they did not sing about the religion). They were only Arabic poets…and they described bravery and nobility. And the Sahabah would sing individually (not in unison) about things that were like this (bravery, nobility, etc). And some of the poets would sing at times when they were tired at work such as construction, or when traveling at night on a journey. So this shows the permissibility of this type of singing in these specific cases, not that (songs) are taken as a way from the ways of tarbiyyah (education/nurturing over time) and da’wah, like it is nowadays where the students learn these songs and they are called “Islamic songs” or religious songs. And this is a bid’ah in the religion (religious/Islamic songs is a bidah) and it is from the religion of the innovated Sufism. They are the ones who are known to take their deen as songs (anaasheed). So it is obligatory to point out these plots and to prevent the selling of these tapes because evil starts out easy, then it evolves and becomes numerous when there is no rush to stop it when it happens.

 

 

س/ كثر الحديث عن الأناشيد الإسلامية، وهناك من أفتى بجوازها وهناك من قال أنها بديل للأشرطة الغنائية فما رأي فضيلتكم؟ ج/ هذه التسمية غير صحيحة وهي تسمية حادثة فليس هناك ما يسمى بالأناشيد الإسلامية في كتب السلف ومن يعتد بقولهم من أهل العلم، والمعروف أن الصوفية هم الذين يتخذون الأناشيد دينًا لهم وهو ما يسمونه بالسماع، وفي وقتنا لما كثرت الاحزاب والجماعات، صار لكل حزب أو جماعة أناشيد حماسية قد يسمونها بالأناشيد الإسلامية، وهذه التسمية لا صحة لها، وعليه فلا يجوز اتخاذ هذه الأناشيد وترويجها بين الناس، وبالله التوفيق. [مجلة الدعوة العدد ١٦٣٢]

Q: Noble Shaikh, there has been much talk about Islamic Songs (anaasheed) and there is one who passed a fatwa saying that they are permissible and there is one who says that they are an alternative to the tapes of singers, so what is your opinion?

A: hafithuhullah: This naming (of “Islamic” for anaasheed) is not correct. And it is a new naming. There is nothing that is called “Islamic Anaasheed” in the books of the Salaf or those whose speech is given consideration from the Scholars. And it is known that the Sufis are the ones who take their religion to be songs (anaasheed)…And in our time when the groups and sects have become numerous, there has become for every group and sect fiery/zealous songs that they call “Islamic Songs”. And this naming (“Islamic” to song/nasheed) is not correct. And it is upon him to not permit the taking of the songs (to listen to) or the spreading them amongst the people. And with Allah lies the success.

(end)

Also refer to what the shaikh mentions here: http://www.sunnah.tv/video/watch.cfm?v=odkoqe

as well as his answer here:

http://mtws.posthaven.com/are-there-islamic-nasheed-by-shaykh-fawzan

Tags: , , , , ,